Reklama
  • Czwartek, 5 maja 2016 (13:05)

    Zdrowe stawy: jaki ruch im służy, a jaki szkodzi

Pobolewanie pleców czy kolan to jeszcze nie powód, by unikać aktywności ruchowej, przekonują ortopedzi. Trzeba tylko wiedzieć, jak z niej korzystać!

Reklama

Większość z nas, szczególnie po 50. roku życia, skarży się na problemy ze stawami – najczęściej bóle kręgosłupa, bioder i kolan. Bronimy się wtedy przed jakąkolwiek aktywnością z obawy, że dolegliwości się nasilą.

Tymczasem stawy nie znoszą bezczynności i chcąc zapobiec zwyrodnieniom, powinniśmy więcej się ruszać. Podpowiadamy, jak to robić, by być w jak najlepszej formie.

Dobre dla mięśni i chrząstki

Kiedy się ruszamy, wzmacniamy mięśnie, które są wsparciem dla stawów. Sprawiamy też, że chrząstka stawowa jest lepiej odżywiona i chroniona.

Największe korzyści odniesiemy dzięki regularnym, mało forsującym formom ruchu. Oto te najbardziej naturalne i polecane przez fizjoterapeutów.

✔ Pływanie oraz aqua aerobik, czyli ćwiczenia w wodzie. W basenie, dzięki sile wyporu, nasz ciężar „zmniejsza się” aż o 70 proc. Dzięki temu trenujemy mięśnie i dbamy o ruchomość w stawach bez zbędnego wysiłku.

✔ Spacery, najlepiej w formie nordic walkingu, który aż o 50 proc. bardziej niż zwykły marsz wzmacnia mięśnie tułowia, ramion, barków, a także brzucha. Jednocześnie dzięki kijkom stawy nie są zbyt obciążone.

✔ Rekreacyjna jazda na rowerze bez stromych podjazdów pod górkę.

✔Joga (coraz bardziej popularna w klubach fitness). Jej ćwiczenia (asany) są tylko pozornie trudne – wykonujemy je w swoim tempie, w takim zakresie ruchu, na jaki możemy sobie pozwolić bez bólu .

Ryzykowne przeciążenia

Pewne rodzaje aktywności nie tylko nie służą stawom, ale wręcz przyczyniają się do ich szybszego zużywania. Jeśli chcemy ćwiczyć dla zdrowia, a nie mamy już 20 lat, pamiętajmy, co stawom najbardziej szkodzi.

✔ Wielokrotne powtarzanie tych samych ruchów prostowania i rotacji. To obciąża przyczepy mięśni, a w konsekwencji prowadzi do zmian zapalnych, uszkodzeń i zwyrodnień stawów. Bardzo niewskazana jest m.in. gra w tenisa, jazda w terenie na rowerze górskim, korzystanie ze stepera.

✔ Jazda na rolkach i nartach, (bo jeździ się na ugiętych nogach).

✔ Bieganie, szczególnie po asfalcie – uderzanie stopami o twarde podłoże to duże obciążenie dla stawów kolanowych, skokowych, kręgosłupa (zwłaszcza przy nadwadze).

✔ Intensywne zajęcia fitness, np. zumba – dynamiczne taneczne ćwiczenia pełne wymachów i podskoków nie są polecane, gdy dokuczają jakiekolwiek bóle stawów.

To ważne! Wszelkie ćwiczenia trzeba poprzedzić rozgrzewką. Wykonajmy krążenie nadgarstków, stóp, ramion, bioder, kilka ostrożnych skłonów tułowia. To zmniejszy ryzyko nadwerężenia stawów. Dbajmy też o odpowiednie ubranie – mięśnie powinny mieć ciepło!

Co robić, gdy dokucza...

✔ Stały ból stawów po ćwiczeniu – jeśli musimy wspierać się lekami przeciwbólowymi, to znak, że nasza aktywność jest zbyt obciążająca dla stawów. Warto zmienić rodzaj ćwiczeń na mniej obciążający, np. spacer z kijkami zamiast jazdy na rowerze.

✔ Ból w kilku stawach podczas ćwiczenia. Trzeba przerwać zajęcia. To może oznaczać toczący się stan zapalny w stawie lub jego uszkodzenie, co wymaga leczenia.

Naj
Więcej na temat:jazda | Jazda | spacery | bieganie | bre | joga | szkodzi | "Ruch"

Zobacz również

  • Wiele z nas myśli na przykład, że to choroba spowodowana moczeniem rąk w zimnej wodzie... Nasz specjalista wyjaśnia, jak jest naprawdę! więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.