Reklama
  • Poniedziałek, 30 maja 2016 (13:05)

    Uporczywe bóle stawów

Sposoby na łagodzenie dolegliwości.

Reklama

Osoby starsze najczęściej dotyka ból stawów związany ze starzeniem się tkanek. Mamy wtedy do czynienia ze zwyrodnieniem stawów. Jednak dolegliwości mogą pojawić się niezależnie od wieku i wtedy mówimy o reumatoidalnym zapaleniu stawów. W obydwu przypadkach bólowi zwykle towarzyszy stan zapalny, ograniczenie ruchomości stawów i ich sztywność.

Najszybciej uśmierzamy go, sięgając po dostępne bez recepty, niesteroidowe leki przeciwbólowe i przeciwzapalne (patrz ramka poniżej). Gdy zaczynamy mieć problemy ze stawami, stajemy się mniej aktywni fizycznie, obawiając się, że przez ruch zaszkodzimy stawom. To błąd. Ruch, choć może sprawiać dodatkowy ból, powstrzymuje rozwój choroby. Ważne, by był systematyczny, najlepiej codziennie lub trzy razy w tygodniu, przez minimum 30 minut.

Najlepsze na usprawnienie stawów są marsze, spacery z kijkami nordic walking, jazda na rowerze oraz pływanie i ćwiczenia w basenie, np. aqua aerobik. Ból stawów złagodzą też masaże i zabiegi fizjoterapeutyczne, np. kinesjotaiping (plastry), krioterapia, ultrasonoterapia i elektroterapia. A jak radzić sobie domowymi sposobami?

Przeciwbólowe maści i żele

Najszybciej i najskuteczniej łagodzą ból stawów maści i żele z ibuprofenem, diklofenakiem lub kwasem salicylowym.

Są bezpieczniejsze niż tabletki. W małym stopniu przenikają do krwi i nie stwarzają tak dużego ryzyka działań niepożądanych jak tabletki, tj. podrażnień śluzówki żołądka czy zaburzeń krzepnięcia krwi. Możemy je stosować nawet kilka razy dziennie.

Jeśli jednak chcemy ich używać dłużej niż dwa tygodnie, zapytajmy lekarza, czy jest to dla nas wskazane. Środki te, niewłaściwie stosowane, mogą prowadzić do zapaleń skóry, bólów brzucha i nudności. Ważne! Jeśli używamy maści i żeli, nie opalajmy się, bo mogą powstać trwałe przebarwienia.

Okłady

Pomocne są okłady. Kiedy jednak rozgrzewać stawy, a kiedy przykładać zimne kompresy?

Ciepłe sprzyjają rozluźnieniu mięśni i zmniejszają sztywność stawów. Nie są jednak wskazane w okresach zaostrzenia choroby, gdy stawy są obrzmiałe, gorące i zaczerwienione. Ciepło może nasilić ból. Przy ostrym zapaleniu lepiej stosować zimne kompresy. One też działają przeciwbólowo. Zimno obkurczy naczynia krwionośne, zmniejszy ból i obrzęk.

Zimne okłady mogą przynieść ulgę przy bólach zwyrodnieniowych. Ciepłym okładem może być poduszka elektryczna lub termofor. Zimny kompres zrobimy z kostek lodu, które owijamy w folię oraz ściereczkę i przykładamy na 15 minut. Możemy też użyć żelowego okładu, który kupimy w aptece.

Kąpiele solankowe

Ból stawów złagodzą też kąpiele z dodatkiem leczniczej soli, np. bocheńskiej, zabłockiej lub iwonickiej.

Podczas kąpieli lecznicze minerały odkładają się w naskórku i przenikają w głąb tkanek. Krew krąży szybciej, dociera do chorych miejsc. To sprawia, że kąpiel solankowa działa przeciwbólowo, zmniejsza stan zapalny, poprawia ruchomość stawów. Do kąpieli całego ciała do wanny z wodą należy wsypać kilogram soli.

Temperatura wody nie powinna przekraczać 36–37°. Czas trwania kąpieli to 20 minut. Pamiętajmy o wcieraniu solanki w bolące miejsca. Zabieg wykonujmy 2–3 razy w tygodniu, przed snem. Po kąpieli nie płuczmy ciała, tylko lekko osuszmy skórę, by solanka działała na stawy przez całą noc.

Więcej na temat:sposoby | najlepsze | na | ból

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.