Reklama
  • Wtorek, 27 września 2016 (13:01)

    Ulga dla kolan

Ból pojawia się tuż po przebudzeniu, gdy chodzisz w butach na wysokich obcasach lub siedzisz długo ze zgiętymi nogami? Co zrobić, gdy kolana przestają sprawnie funkcjonować?

Reklama

■ Zacznij od znalezienia przyczyny. Często ból jest po prostu objawem urazu. Jeśli jeszcze nie skonsultowałaś się z lekarzem, a dyskomfort utrzymuje się dłużej niż tydzień, koniecznie odwiedź specjalistę. Winę może ponosić stan zapalny, zwyrodnienie, wiek lub zbyt wysoka waga. Nie ignoruj nawracających objawów.

Jeśli na przykład ból pojawia się tylko wtedy, gdy długo siedzisz ze zgiętymi kolanami i szybko mija, może to uśpić twoją czujność. Tymczasem to klasyczne symptomy „objawu kinomana”. W tym wypadku ból wywołuje zapalenie stawu rzepkowo-kolanowego.

Przyczyny?

Nierównomierne obciążenie kolan, przykurcze mięśni lub nieprawidłowości w budowie. Nieleczone schorzenie może doprowadzić do uszkodzenia chrząstki i zwyrodnienia stawu. To, że ból nie pojawia się w czasie aktywności, także może niepokoić! Budzisz się z obolałym kolanem, ale wiesz, że wystarczy je „rozchodzić”, by pozbyć się dolegliwości?

Możesz mieć poważny problem! Według specjalistów, ból w spoczynku może świadczyć o tym, że choroba jest poważniejsza. Z drugiej strony jego intensywność nie jest często proporcjonalna do powagi schorzenia.

Najlepszy na ból kolan jest... ruch!

Paradoksalnie chrząstka zużywa się bardziej w bezruchu. Płyn maziowy staje się wtedy gęsty i gorzej ją odżywia. Zanim zaczniesz ćwiczyć, odwiedź lekarza. Może on wiele powiedzieć o kolanie, po zbadaniu go dłońmi.

Kolejne etapy diagnozy to rentgen i rezonans magnetyczny. Po rozpoznaniu, skonsultuj się z fizjoterapeutą, który ułoży odpowiedni dla ciebie program ćwiczeń.

Czy USG wystarczy, aby zdiagnozować problem?

Choć to stosunkowo niedrogie i łatwe badanie, ultrasonograf pokazuje jedynie ok. 30 proc. stawu. USG „nie widzi” przez kości. Nawet bardzo doświadczony lekarz nie jest więc w stanie wykluczyć choroby, a w przypadku wykrycia zmian, określić w pełni jak są zaawansowane.

Na czym polega wszczepianie protez stawu kolanowego?

Wbrew obiegowej opinii, w czasie operacji nie zastępuje się części kolana protezą. Podczas zabiegu lekarz w miejsce, w którym nie ma już chrząstki wstawia odpowiednie „nakładki”.

Operacja trwa od jednej do kilku godzin, pacjent musi pozostać po niej kilka dni w szpitalu i niezwłocznie podjąć rehabilitację. Zabieg wykonuje się, gdy wyczerpane zostały wszelkie inne możliwości leczenia. Warunkiem operacji jest stabilność kolana.

Czy suplementy pomogą odbudować chrząstkę?

Nie. Żadne doustne środki nie sprawią, że chrząstka w cudowny sposób odrośnie lub zacznie się regenerować. Faktem jest jednak, że kolagen czy inne suplementy mogą wzmacniać stawy i wspomagać ich pracę. Nie zastąpią jednak specjalistycznego leczenia.

Warto pamiętać, że smarując się maścią czy biorąc lek przeciwbólowy jedynie łagodzimy objawy, ale nie pozbywamy się przyczyn. Z tymi rozprawi się medycyna.

Ćwiczenia wzmacniające

1. Przesuwanie ręcznika. Połóż się na plecach z ugiętymi nogami. Pod jedną stopę podłóż mały ręcznik. Powoli przesuwaj go po podłodze aż do wyprostowania nogi. Wykonaj osiem powtórzeń. Teraz podłóż ręcznik pod drugą stopę. Wykonaj po trzy serie na każdą nogę.

2. Przyciąganie nogi. Do tego ćwiczenia możesz wykorzystać nieelastyczny pasek lub ręcznik. Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami. Złap końce paska, jego środek umieść pod stopą. Powoli przyciągaj rękami kolano do tułowia, jednocześnie naciskając nogą na pasek. Wytrzymaj kilka sekund. Powtórz.

3. Rozciąganie. Pamiętaj, że ćwiczenia rozciągające wykonuje się, gdy mięśnie są rozgrzane, np. po kilku minutach marszu lub biegu. Usiądź na podłodze, zegnij jedną nogę w kolanie i połóż na boku. Drugą zostaw wyprostowaną. Powoli przyciągnij tułów do prostej nogi. Wytrzymaj pół minuty. Powtórz w drugą stronę.

4. Ćwiczenie z wałkiem. Usiądź w siadzie prostym. Pod jedno z kolan podłóż specjalny wałek rehabilitacyjny lub zwinięty w rulon duży ręcznik (np. plażowy). Powoli prostuj nogę, utrzymuj ją w takiej pozycji ok. pięć sekund i znowu uginaj opuszczając. Powtórz ćwiczenie po osiem razy na każdą stronę.

Show

Zobacz również

  • Już od roku biorę sterydy i będę je stosować przez dłuższy czas. Obawiam się o swoje kości, bo pochodzę z rodziny, w której zdarzyły się przypadki osteoporozy. Może powinnam profilaktycznie... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.