Reklama
  • Piątek, 29 kwietnia 2016 (14:00)

    Ruch bez bólu

Wiosenna słoneczna pogoda sprzyja aktywności fizycznej. a tej z kolei mogą towarzyszyć różne dolegliwości.

Reklama

Gdy temperatura na zewnątrz wzrasta powyżej 10 stopni, a parki i lasy na nowo pokrywają się zielenią, chętnie wyciągamy nieużywane zimą rowery, rolki czy buty do biegania i wracamy do uprawiania sportu. Taki nagły zryw może niestety skutkować bólem lub kontuzją. Jak temu zapobiec?

Nie od razu

Jeśli jesienią i zimą nasza aktywność polegała głównie na przesiadywaniu przed telewizorem, nie powinniśmy rzucać się na głęboką wodę. Czyli rozpoczynamy od przebiegnięcia kilometra, a nie pięciu lub wybieramy się na krótką przejażdżkę rowerem, a nie całodzienną wyprawę. Nasze mięśnie i stawy będą nam za to wdzięczne. Z czasem stopniowo możemy zwiększać intensywność czy długość treningów, obserwując reakcje organizmu.

Bardzo istotne jest także, aby pamiętać o krótkiej rozgrzewce przed rozpoczęciem właściwych ćwiczeń. Rozciąganie natomiast powinnyśmy wykonywać już po treningu, żeby zapobiec zbijaniu się mięśni. Należy jednak uważać, by nie naciągać mięśni, jeśli czujemy ból, ponieważ może wtedy dojść do ich naderwania lub zerwania.

Niegroźne lecz bolesne

Nawet jeśli uda się nam uniknąć kontuzji, najprawdopodobniej dopadną nas zakwasy. Jeszcze do niedawna sądzono, że powstają, gdy podczas wysiłku w naszych mięśniach wytwarza się kwas mlekowy.

Jednak teraz wiadomo już, że jego poziom spada niedługo po treningu, natomiast za odczuwany przez nas ból odpowiadają mikrourazy, do których dochodzi podczas ćwiczeń. Co robić, jeśli następnego ranka po treningu z trudnością wstajemy z łóżka?

Na pewno ulgę przyniesie nam gorąca kąpiel lub prysznic połączony z masażem strumieniem wody. Podobnie działa również sauna.

Przy zakwasach poleca się również smarowanie obolałych mięśni chłodzącymi maściami i żelami dostępnymi w aptece bez recepty.

Zawierają one mentol, który działa znieczulająco i zmniejsza ewentualny obrzęk. Innym częstym problemem, z którym spotykamy się uprawiając sport, są skurcze mięśni, najczęściej nóg.

Gdy nas dopadną, najlepiej szybko rozmasować bolące miejsce. By im zapobiec, należy dbać o to, żeby nasza dieta była bogata w warzywa i owoce, natomiast ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych.

Magnez i potas są też wypłukiwane z organizmu, jeśli pijemy za dużo kawy. Silne skurcze mięśni zazwyczaj są sygnałem, że brakuje nam tych pierwiastków, dlatego powinniśmy wtedy stosować suplementy, które je zawierają.

Świat Seriali
Więcej na temat:"Ruch" | Nie | magnez | słoneczna pogoda

Zobacz również

  • Wiele z nas myśli na przykład, że to choroba spowodowana moczeniem rąk w zimnej wodzie... Nasz specjalista wyjaśnia, jak jest naprawdę! więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.