Reklama
  • Czwartek, 28 lutego 2013 (14:38)

    Proste sposoby na bóle stawów

Boli cię nadgarstek, kolano, biodro... Takie kłopoty mogą być związane z banalnym przeciążeniem, ale zdarza się też, że są objawem zwyrodnienia stawów. Jeśli ból nie jest silny ani przewlekły, warto samemu go złagodzić.

Dokuczają ci bóle stawów? Jedz siemię lniane, bo zawiera ono kwasy omega 3. To złagodzi dolegliwości i stan zapalny.

Gdy doszło do przeciążenia

Jeśli pracujemy fizycznie lub intensywnie ćwiczymy, zbyt mocno obciążamy ścięgna, więzadła i torebki wokół stawów. W efekcie pojawia się ból.

Masaż mięśni wokół stawu

Reklama

Jak to zrobić: Bolące miejsce najpierw głaszczemy, lekko rozcieramy, następnie ugniatamy palcami (jak przy wyrabianiu ciasta) kolistymi ruchami. Znów głaszczemy.

Masaż powinien trwać 10-15 minut. Możemy przy tym wykorzystać różne akcesoria, jak gumowe jeżyki, plastikowe pajączki, kolczatki, drewniane rolki, itp.

Jakie daje korzyści: Rozcieranie i ugniatanie „wyciska” z przeciążonych mięśni zalegający w nich kwas mlekowy. Wtedy poprawia się ich ukrwienie. Mięśnie wokół stawu rozluźniają się, stają bardziej elastyczne, a ból mija.

Zimny lub ciepły kompres

Jak go przygotować: Ciepły zrobimy z ogrzanej pasty borowinowej. Warstwę (1-2 cm) nanosimy na bolące miejsce. Przykrywamy folią i ręcznikiem. Trzymamy 30 min.

Zabiegu nie stosujemy, gdy stawy są gorące i opuchnięte. Wtedy przykładamy kostki lodu owinięte w ściereczkę lub zimny kompres hydrożelowy (z apteki).

Jakie daje korzyści: Ciepło rozluźnia, a zawarte w borowinie składniki działają przeciwzapalnie. Takie okłady warto stosować także przy zmianach zwyrodnieniowych. Natomiast zimno blokuje ból oraz zmniejsza obrzęk.

Smarowidła z apteki

Jaki środek wybrać: Bez recepty możemy kupić różne żele, maści albo kremy do smarowania obolałych mięśni i stawów. Przy niewielkim bólu warto wybrać preparat na bazie leczniczych roślin.

Dobrze działają smarowidła, w których znalazły się: ekstrakt z boswelli, czarciego pazura, kory wierzby czy korzenia imbiru.

Jeśli jednak ból jest bardziej dokuczliwy, lepiej zdecydować się na środki, które zawierają substancję o nazwie diklofenak – działającą przeciwbólowo i przeciwzapalnie.

Preparaty należy wmasowywać okrężnymi ruchami 2-4 razy dziennie.

Jakie dają korzyści: W zależności od rodzaju preparatu, rozgrzewają lub chłodzą, przynosząc ulgę w bólu. Substancje w nich zawarte redukują napięcie mięśni, stan zapalny, pomagają w szybszej regeneracji tkanek.

Gdy mamy zmiany zwyrodnieniowe

Nadwaga, unikanie aktywności, wreszcie upływ czasu mogą doprowadzić do choroby zwyrodnieniowej. Atakuje ona głównie duże stawy, np. biodra i kolana.

Lecznicze kąpiele solankowe

Jak je przygotować: Do ciepłej wody wsypujemy kilogram soli. Najlepiej kupić sól leczniczą np. bocheńską, iwonicką, z Morza Martwego albo szlam ciechociński.

Kąpiel powinna trwać 10-20 minut. W jej trakcie należy wcierać solankę w bolące miejsca. Taki zabieg najlepiej wykonywać przed snem, dwa-trzy razy w tygodniu.

Jakie daje korzyści: Podczas kąpieli lecznicze minerały zawarte w solance odkładają się w naskórku i przenikają w głąb tkanek. Odżywiają je. Zmniejszają pobudliwość nerwów czuciowych i ruchowych, poprawiają ukrwienie.

To wszystko sprawia, że solankowa kąpiel ma efekt przeciwbólowy, poprawia sprawność i ruchomość stawów.

Prosty trening

Jak ćwiczyć: Aby stawy sprawnie działały, trzeba stale ich używać. Wybierajmy umiarkowane formy aktywności, np. szybki spacer albo energiczny marsz z kijkami (nordic walking).

Zaleca się też aktywność w wodzie: pływanie i aqua aerobik. Jakie daje korzyści: Ćwiczenia zapobiegają powstawaniu przykurczów, poprawiają ruchomość stawów, wzmacniają mięśnie i uśmierzają ból.

Tabletki bez recepty

Jakie preparaty wybrać: Profilaktycznie przez dłuższy czas, nawet przez kilka miesięcy, codziennie możemy stosować tabletki z glukozaminą, chondroityną czy kolagenem (najlepszy jest typu II).

Przy nasilonym bólu w ostateczności możemy sięgnąć po niesteroidowe leki przeciwzapalne, czyli: ibuprofen, naproksen lub diklofenak.

Bez konsultacji z lekarzem można je brać 2-3 razy dziennie, do 5 dni. Jakie dają korzyści: Glukozamina oraz chondroityna spowalniają proces zwyrodnieniowy. Kolagen, naturalny budulec chrząstki, zwiększa ruchomość stawów. Zaś NLPZ łagodzą ból i stan zapalny.

Zdaniem eksperta -

dr Edyta Biernat-Kałuża -

reumatolog, lekarz chorób wewnętrznych, NZOZ Orlik w Warszawie

Najlepiej schudnąć

Stawom szkodzi nadwaga. Stąd przede wszystkim warto zadbać o prawidłową masę ciała. Ale nasza kondycja zależy nie tylko od tego ile, ale też, co jemy.

Podstawą diety w leczeniu stawów powinny być warzywa i owoce (50 proc.). Są źródłem m.in.antyutleniaczy, flawonoidów i witaminy C.

Warto wybierać warzywa o intensywnych i różnorodnych kolorach, co świadczy, że roślina ma dużo fitozwiązków, w tym przeciwzapalnych.

Głównym źródłem białka budującego chrząstkę stawową powinny być strączki.

Olga Kamińska

Zobacz również

  • Już od roku biorę sterydy i będę je stosować przez dłuższy czas. Obawiam się o swoje kości, bo pochodzę z rodziny, w której zdarzyły się przypadki osteoporozy. Może powinnam profilaktycznie... więcej

Wasze komentarze: 2,

przeczytane przez: 2398 osób Dodaj komentarz
MB

~MB -

Z tym pływaniem to byłabym ostrożna. Moczenie się w chlorowanej wodzie na basanie przez 30 minut nie służy naszym stawom. Jeśli już chcesz pływać, wybieraj czyste wody - jeziora, stawy itp.

MB

~MB -

Z tym pływaniem to byłabym ostrożna. Moczenie się w chlorowanej wodzie na basanie przez 30 minut nie służy naszym stawom. Jeśli już chcesz pływać, wybieraj czyste wody - jeziora, stawy itp.