Reklama
  • Poniedziałek, 23 maja 2016 (08:00)

    Poranek bez bólu stawów

Łatwe ćwiczenia zalecane przez fizjoterapeutów złagodzą przykre dolegliwości.

Reklama

Każdy, kto zmaga się z reumatoidalnym zapaleniem stawów, wie, jak dokuczliwa może być ich poranna sztywność, np. w obrębie dłoni. Nie dość, że trudno poruszać nadgarstkiem i palcami, to jeszcze pojawia się ból, a często także obrzęk.

Trudno chwytać i trzymać przedmioty, problemem stają się zwykłe czynności, takie jak np.: zapinanie guzików, odkręcanie kranu, podnoszenie filiżanki do ust. Lekarze podkreślają, że bardzo ważne jest, by chore stawy gimnastykować (po wcześniejszym ogrzaniu ich ciepłymi okładami, które poprawią elastyczność tkanek i zmniejszą ryzyko mikrourazów).

Trzy skuteczne ćwiczenia

Oprzyj dłonie o stół zewnętrznymi krawędziami (nie prostuj na siłę palców). Następnie wybierz jeden punkt na kciuku (np. przy paznokciu) i spróbuj dotknąć do niego naraz wszystkimi palcami (od wskazującego do najmniejszego). Zamykaj i otwieraj dłonie w ten sposób 10 razy. Uważaj, by nie ściskać za mocno palców.

Połóż dłonie płasko na stole i postaraj się unieść do góry same palce – na zmianę jednej i drugiej dłoni. Powtórz 10 razy. Raz jedną, raz drugą dłoń składaj w pięść, nie zaciskając jej zbyt mocno. Powtórz ćwiczenie 10 razy. W razie gdyby dolegliwości nasiliły się, zaprzestań ćwiczeń. Spróbuj następnego dnia.

RZS występuje 2–3 razy częściej u kobiet niż u mężczyzn

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Więcej na temat:Trzy | RZS

Zobacz również

  • Z powodu haluksów mam zdeformowane stopy. Zastanawiam się nad operacją, ale koleżanki mnie zniechęcają. Podobno jest bardzo bolesna, trudno się po niej wraca do formy, a haluksy i tak odrastają.... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.