Reklama
  • Czwartek, 16 lutego (08:05)

    Osteoporoza. Trzeba rozruszać kości

Zacznij jak najwcześniej chronić się przed osteoporozą. Pomogą ci w tym ćwiczenia oraz właściwa dieta.

Szkielet to nie znaczy zawsze to samo. Inaczej wygląda, gdy masz lat dziesięć, bo jeszcze się rozwija, a inaczej, gdy masz lat dziewięćdziesiąt – wtedy kości przypominają sitko...

Gdy masz dwadzieścia lat, szkielet osiąga szczytową masę i jest najmocniejszy. Później zaczyna się stopniowa utrata minerałów (średnio kości tracą 1 procent masy w ciągu roku). Proces zachodzi szybciej, jeśli mało się ruszasz i nie odżywiasz się prawidłowo.

Nie forsuj się, ale trenuj!

Reklama

Ćwiczenia fizyczne są niezbędne, żeby zapobiegać osteoporozie. Kondycję szkieletu poprawia pilates, stretching, joga, ćwiczenia na plecy i kręgosłup. Trening pobudza tworzenie się masy kostnej, jest więc najlepszą profilaktyką – pozwala utrzymać szkielet w doskonałej kondycji przez długie lata.

Już chorującym też jest zalecany ruch, na przykład spacer, jazda na rowerze (zimą na stacjonarnym), nordic walking, trucht. Nawet tak umiarkowany trening powoduje, że kości nabierają masy i rzadziej ulegają złamaniom.

Lekki sport poprawia też ogólną kondycję organizmu: stawy stają się bardziej ruchome, mięśnie mocniejsze. Dzięki temu będziesz podwójnie zabezpieczona przed złamaniami, bo do tego usprawnisz koordynację ruchową. Upadki będą mniej groźne!

Najlepsza dieta pod słońcem

Sport poprawi też kondycję układu krwionośnego i oddechowego. Ale uwaga – osoby z zaawansowaną osteoporozą raczej nie powinny się skłaniać ku sportom związanym ze skokami czy podnoszeniem ciężarów – niosą one ze sobą duże ryzyko złamań. Ważnym budulcem kości jest wapń. Gdy tego pierwiastka ubywa (na przykład pod wpływem używek), następuje rzeszotnienie kości. Dlatego w twojej diecie wapnia nie może zabraknąć.

Warto, by w dużych ilościach towarzyszyła mu witamina D3, dzięki której jest lepiej wchłaniany. Te składniki znajdziesz w szprotkach i sardynkach, jajkach, nabiale, brokułach, brukselce i roślinach strączkowych. No i nie zapominaj o tym, że witamina D3 jest wytwarzana w organizmie pod wpływem słońca. Tym bardziej chodź na spacery i ćwicz na świeżym powietrzu!

Agnieszka Pacuła

Żeby szkielet służył ci całe życie, nie możesz unikać choćby minimalnego wysiłku fizycznego

Kawa wypłukuje wapń. Ograniczaj ją albo pij z mlekiem, jeśli je dobrze tolerujesz.

Papierosy osłabiają kości. Złamania u palaczy goją się średnio dwa razy dłużej!

Nie pij. Alkohol utrudnia wchłanianie witamin, w tym także witaminy D.

Twoje Imperium

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.