Reklama
  • Poniedziałek, 12 września 2016 (14:05)

    Jak zapobiegać zwyrodnieniom stawów

Na ich sprawność wpływa nie tylko twój styl życia. Ważne jest również to, co jesz.

Zaczyna cię łamać w koś ciach? Zwiastują to zwykle kłopoty ze stawami, a właściwie z chrząstką stawową. Z czasem staje się ona cieńsza i zanika. Kości ocierają się o siebie, co wywołuje ból i stany zapalne. Sięgnij więc po naturalne wspomaganie.

Reklama

1. Konieczny ruch. Regularna aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na stan układu kostno-szkieletowego. Zwiększa objętość tkanki chrzęstnej i pobudza wydzielanie substancji (tzw. mazi), która umożliwia lepsze „smarowanie” stawu. Poprawia ukrwienie, dotlenienie i odżywienie.Regeneruje uszkodzenia i ułatwia ruchomość stawów.

Wskazany jest aerobik w wodzie, szybki marsz (m.in. z kijkami, czyli nordic-walking), jazda na rowerze, joga. Natomiast indywidualne ćwiczenia pod okiem fizjoterapeuty likwidują napięcia mięśni i wzmacniają te, które są osłabione.

Przywracają równowagę, elastyczność i zwiększają zakres ruchów.

2. Relaks. Staraj się jednak zbytnio nie obciążać stawów. I tak np. gdy bolą cię kolana, ważne jest unika- nie nadmiernego wysilania nóg, np. klękania i kucania. Aby nie nadwerężyć barków i nadgarstków, staraj się także nie dźwigać ciężkich toreb i siatek. Nie schylaj się, śpij na tym boku, który cię nie boli.

3. Okłady. Jeśli stawy ci dokuczają, pomogą ci zimne lub ciepłe okłady, kompresy i kąpiele. Ulgę przynosi też masaż połączony z mocą rozgrzewającego olejku (np. goździkowego) .

4. Zabiegi. Gdy masz problemy z bolącymi nogami lub rękami, lekarz zleci ci rehabilitację. Mogą to być ćwiczenia w wodzie, zabiegi fizykalne: jonoforeza, krioterapia, prądy, pole magnetyczne, lasery, masaże wodne i klasyczne, okłady z borowiny. Rozluźniają mięśnie, działają przeciwzapalnie i przeciwbólowo.

Dobre efekty daje naświetlanie leczniczymi lampami. Z kolei kąpiele siarczkowe (np. w uzdrowiskach) wpływają dobrze na regenerację chrząstki, jeśli ból stawu jest skutkiem jej zaniku. Poprawę uzyskuje się po 10-15 zabiegach.

5. Preparaty. Działają korzystnie na stawy, kości, zmniejszają ból i poprawiają funkcjonowanie osób z chorobą zwyrodnieniową stawów. Zawierają m.in. glukozaminę, kwas hialuronowy czy kolagen. Rozgrzewają albo chłodzą mięśnie i stawy.

6. Dieta. Spożywaj produkty, które mają witaminę C (pomarańcze, grejpfruty, mandarynki, porzeczki), która opóźnia starzenie się stawów. Uczestniczy w wytwarzaniu kolagenu – budulca chrząstki. Jedz imbir, który działa przeciwzapalnie i przeciwobrzękowo.

Z kolei olej lniany łagodzi stan zapalny (łyżkę dziennie). Przyprawiaj też potrawy chili, która zawiera kapsaicynę łagodzącą bóle.

Relaks

Zobacz również

  • Nie tylko sanatoryjna borowina i fizykoterapia przynoszą ukojenie. Przy bólach reumatycznych bezcenne są regularnie stosowane domowe zabiegi. Proponujemy maść z arniką i gorczycowe okłady. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.