Reklama
  • Piątek, 17 czerwca 2016 (08:05)

    Jak walczyć z osteoporozą?

Osteoporoza, inaczej zrzeszotnienie kości, to choroba, w przebiegu której dochodzi do zaniku tkanki kostnej. W wyniku tego zwiększa się częstość występowania złamań. Jednak zdarza się, że nie daje wyraźnych dolegliwości, nie boli. Co gorsza, mogą na nią chorować nawet dzieci.

Reklama

Dlatego tak ważne jest, by w codziennej diecie była odpowiednia ilość wapnia, witaminy D i białka.

Nie tylko kobiety chorują

Choć osteoporoza uznawana jest za chorobę kobiecą, zapadają na nią również panowie – głównie w okre sie andropauzy. Osteoporoza pomenopauzalna to z kolei częsta dolegliwość pań. Przyczyną jej jest niedobór estrogenów.

Dlatego bez względu na płeć, około 40. roku życia densytome trię powinien wykonać każdy, kto znajduje się w grupie ryzyka. Jeśli nie jesteś zagrożony osteoporozą, warto profilaktycznie zrobić takie badanie: kobiety ok. 50. r.ż., mężczyźni ok. 60.

A jak możesz sobie pomóc na co dzień?

Ogranicz używki, wystawiaj twarz do słońca, dostarczaj organizmowi tyle wapnia, ile potrzebuje: 1000 mg dziennie (od 18. do 50. r.ż.) i 1200 (po 50 r.ż) – i dużo się ruszaj!

IK

Czy jesteś zagrożona?

Zanim zrobisz badania specjalistyczne, szybki test. Czynniki ry zyka to m.in.:

✗ występowanie choroby u matki

✗ niska masa ciała

✗ menopauza przed 45. rokiem życia

✗ dieta z małą ilością mleka, ryb i warzyw

✗ długo- trwałe stosowanie leków sterydowych i przeciwzakrzepowych. Coś się zgadza?

Dieta i ćwiczenia

Menu przy osteoporozie: musi być bogate w wapń i witaminę D. Każdego dnia potrzebujesz 1000 mg wapnia, czyli trzech szklanek mleka i 200 g chudego sera. Najwięcej wapnia jest w żółtym serze.

Tego unikaj: ogranicz jedzenie dużych ilości razowego chleba, mięsa, wędlin, szpinaku, szczawiu, rabarbaru, kawy oraz mocnej herbaty, ponieważ utrudniają przyswajanie wapnia.

• Więcej ruchu! Rower, basen, ale bieganie i skakanie już nie.

Witamina D + witamina K2

Gdy zażywasz doustną witaminę D, musisz też dostarczać organizmowi witaminę K2 – jeśli nie w kapsułkach, to z żywności. Znajdziesz ją w kiszonkach i serach.

Tele Tydzień
Więcej na temat:osteoporoza | Nie | dieta | menu | witamina

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.