Reklama
  • Wtorek, 22 listopada 2016 (13:05)

    Dobre uczynki dla kości

Codziennie możesz zrobić coś dobrego dla swojego kręgosłupa, kolan i bioder. Będą dłużej zdrowe i sprawne!

Reklama

Jest całkiem naturalne, że z wiekiem kości stają się słabsze. To skutek starzenia się organizmu, gorszego przyswajania potrzebnych składników, ale także menopauzy i zmian hormonalnych oraz chorób takich, jak osteoporoza. Ale wytrzymałość kości zależy również od tego, jaki tryb życia prowadzimy na co dzień.

Im więcej w nim miejsca na ruch, odżywczą dietę i dobre nawyki, tym lepsza przeciwwaga dla niekorzystnych czynników i... mniej osłabione kości!

Ćwiczenia mięśni. Specjaliści zalecają w pierwszej kolejności ćwiczenie mięśni nóg oraz pleców. Wiadomo np., że słabe mięśnie ud (tzw. czworogłowe) wiążą się z większym ryzykiem niebezpiecznych upadków oraz złamań.

●Usiądź na specjalnej piłce gimnastycznej (kupisz w sklepie sportowym) jak na krześle. Zachowując proste plecy (i równowagę), unoś na zmianę zgięte w kolanach nogi (nie musi być wysoko). Powtórz każdą kończyną co najmniej 10 razy. Ćwiczenie rób przynajmniej 2–3 razy dziennie.

●Połóż się na brzuchu, wyprostuj swobodnie nogi, dłonie ułóż przy twarzy. Następnie spróbuj lekko unieść tułów i wytrzymaj w tej pozycji kilka sekund. Nie odrywaj przy tym stóp od podłoża i nie wyginaj się mocno w odcinku lędźwiowym. Połóż się z powrotem na brzuchu i odpocznij chwilę. Powtórz 7 razy rano i wieczorem.

Cięcia w jadłospisie. Niektóre składniki pokarmów lub napojów mogą utrudniać wchłanianie wapnia. A wtedy kościom może brakować pierwiastka, nawet jeśli twoja dieta zawiera odpowiednią jego ilość (czyli 1000–1500 mg dziennie).

● Ogranicz sól – występujący w niej sód zaburza tzw. równowagę wapniową w organizmie.

● Postaraj się pić jak najmniej kawy – kofeina zakłóca wchłanianie wapnia podobnie jak sól.

Ochrona przy pracy. To, jak ułożone są kolana lub kręgosłup podczas wykonywania różnych czynności, jest niezwykle ważne.

●Gdy coś podnosisz, to zawsze na ugiętych nogach i z prostymi plecami (mogą być pochylone, ale nie zgięte).

● Gdy schodzisz po schodach, staraj się mieć zawsze lekko zgięte kolano nogi stawianej na stopniu.

Pływanie w basenie

To świetny sposób, by wzmocnić wszystkie ważne dla kości mięśnie. Im więcej stylów pływania, tym lepiej! Dobrze działa też bieganie i maszerowanie w wodzie (do przodu, ale i na boki oraz do tyłu) – najlepiej za nurzyć się do pasa lub piersi.

Naj

Zobacz również

  • Wiele z nas myśli na przykład, że to choroba spowodowana moczeniem rąk w zimnej wodzie... Nasz specjalista wyjaśnia, jak jest naprawdę! więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.