Reklama
  • Poniedziałek, 29 sierpnia 2016 (14:05)

    Dlaczego bolą mnie stawy?

To bardzo powszechna dolegliwość. Niekiedy trudno znaleźć przyczynę. Podpowiadamy, czym może być spowodowany ból stawów.

Gdy czujesz ból w stawach, zwykle od razu myślisz, że to na pewno od długiego siedzenia, noszenia za ciężkich toreb, pracy w ogródku... Tymczasem powodów bólu może być znacznie więcej. Niektóre nie przyszłyby ci nawet do głowy.

Zażywanie niektórych leków

Leki sterydowe stosowane są do leczenia chorób stawów. Hamują stan zapalny oraz ból. Niestety, po dłuższym stosowaniu dolegliwości powracają, bo staw szybciej się zużywa. Podobnie działają leki stosowane w reumatoidalnym zapaleniu stawów (RZS) np. metotrexat, niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ).

Reklama

Na początku zmniejszają ból, ale nasilają zmiany zwyrodnieniowe. W efekcie prowadzi to do zwiększenia dolegliwości. Z kolei leki działające przeciwzakrzepowo (stosowane profilaktycznie przy chorobach układu krążenia) mogą powodować wylewy krwi do stawu. Stąd uszkodzenia i ból.

Jak sobie pomóc i złagodzić ból?

Porozmawiaj ze swoim lekarzem. Jeśli to będzie możliwe, zmieni lek na taki, który nie będzie miał skutków ubocznych lub zmniejszy jego dawkę.

Niewłaściwa dieta. Jadłospis zawierający duże ilości mięsa i podrobów prowadzi do choroby stawów o nazwie dna moczanowa. Jeśli jesz dużo mięsa, to w twojej krwi może podwyższyć się poziom kwasu moczowego.

Niekiedy odkłada się on w stawach, powodując stan zapalny, obrzmienie i silny ból.

Wskazana jest odpowiednia dieta.

Zaleca się, by jeść regularnie 4-5 małych posiłków dziennie, najlepiej co 2-3 godziny. Ostatni posiłek należy spożyć 4 godziny przed snem, by nie dopuścić do zatrzymywania w organizmie kwasu moczowego, co wywołuje dotkliwy ból. Przy dnie moczanowej nie są wskazane produkty, zawierające dużo puryn, z których powstaje ponad 100 mg kwasu moczowego.

Są to: ryby – dorsz, karp, łosoś, makrela, pstrąg, sandacz, sola, szczupak, szprotki wędzone, sardynki, śledzie; mięso – cielęcina, jagnięcina, wołowina (rostbef), wieprzowina (karkówka, golonka, szynka), dziczyzna (zając), sosy i wywary mięsne, konserwy, drób – kurczak pieczony (pierś, udko), gęś; warzywa – brokuły, kalafior, brukselka, groszek zielony, kukurydza, papryka, por, szpinak, rabarbar; grzyby – pieczarki, boczniaki, prawdziwki, a także kakao, kawa, mocna herbata, czekolada, ostre przyprawy.

Nadwaga

Każdy dodatkowy kilogram ponad normę zwiększa obciążenie stawów i nasila zmiany zwyrodnieniowe. Czasem wystarczy schudnąć o 10 kg, by na 10-15 lat została odroczona operacja stawów spowodowana ich zwyrodnieniem.

Najlepszym sposobem utrzymania szczupłej sylwetki jest niskokaloryczna dieta i regularne ćwiczenia. W każdym z 5 posiłków powinny znaleźć się węglowodany złożone (pieczywo pełnoziarniste, razowy makaron, brązowy ryż), witaminy i minerały (owoce i warzywa), białko (ryby, mięso, nabiał, rośliny strączkowe), tłuszcze (oliwa z oliwek, oleje).

Złamania przebyte w dzieciństwie

Jeśli jako dziecko miałaś jedno lub więcej złamań, możesz być bardziej narażona na bóle stawów w dorosłym życiu. Dzieje się tak, gdyż zniekształcone lub nieprawidłowo rozwinięte (w wyniku urazu) stawy szybciej się zużywają.

Jak sobie pomóc i złagodzić ból? Pomoże regularna, umiarkowana aktywność fizyczna. Jeśli się nie ruszasz, staw nie jest odżywiany i staje się mniej ruchomy, ponieważ, zaczyna mu brakować mazi stawowej i innych płynów fizjologicznych. Przy zwyrodnieniu stawów i bólach (kręgosłupa, kolan, bioder, barków) polecane są:

Joga, pilates, streching, czyli ćwiczenia rozciągające. Podczas ich wykonywania rozciągane są (przez 1-2 minuty) poszczególne grupy mięśni. Trening powinien być zawsze poprzedzony rozgrzewką (trucht, marsz, rowerek stacjonarny). Należy ćwiczyć 3-5 razy w tygodniu. Trening rozluźnia i wydłuża mięśnie, zwiększa zakres ruchu w stawach i zmniejsza ich bolesność.

Ćwiczenia izometryczne, czyli napinanie grupy mięśni. Nie zmienia się długość ich włókien, dzięki czemu stawy pozostają nieruchome. Wykonuje się je leżąc lub siedząc, bez obciążania stawów, dlatego polecane są przy bólach. Trzeba trenować codziennie, w przeciwnym razie ćwiczenia nie przyniosą efektu. Wykonuje się je seriami: napięcie mięśni – 5 sekund, przerwa – 10.

Każde ćwiczenie należy powtórzyć 6-10 razy. Wodny aerobik. Ćwiczenia wykonuje się łatwiej niż w powietrzu – woda zmniejsza nacisk na powierzchnie stawowe, łagodzi ból i objawy choroby zwyrodnieniowej, poprawiając odżywienie tkanki chrzęstnej stawów.

Zmniejsz dolegliwości

1. Maści ze środkiem przeciwbólowym i przeciwzapalnym stosuje się, gdy ból pojawia się nagle, jest silny. Pomagają zarówno przy kontuzjach, jak i chorobie zwyrodnieniowej. Działają szybko, są bezpieczne.

2. Leki przeciwbólowe (np. Ibuprom, Voltaren) można zażyć, gdy ból jest nagły i bardzo silny. Nie mogą ich brać wrzodowcy.

3. Masaż poprawia ukrwienie stawów, dzięki czemu produkty przemiany materii szybciej są usuwane, zaś substancje odżywcze – dostarczane do stawu. Masaż zwiększa też elastyczność i wytrzymałość, a także ruchomość stawu. Zabieg kosztuje ok. 80-140 zł.

4. Kąpiel solankowa zawiera m.in. jony sodu i chloru (o stężeniu większym niż 1,5 proc.) oraz związki siarki, magnezu, wapnia, potasu i inne. Stosuje się ją m.in. po urazach oraz w dnie moczanowej (usuwa kryształki kwasu moczowego odkładające się w stawach).

Co trzeba wiedzieć o leczeniu ciepłem i zimnem?

Specjaliści zalecają, by profilaktycznie stosować preparaty wzmacniające chrząstkę, z glukozaminą, kolagenem czy siarczanem chondroityny, dostępne bez recepty.

Trzeba je jednak stosować nie krócej niż dwa miesiące i w odpowiedniej dawce. Zawsze przed podjęciem kuracji należy porozmawiać z lekarzem. To ważne zwłaszcza wówczas, gdy bierzemy inne leki, np. nasercowe.

1. Okłady borowinowe (do kupienia w aptece) są wskazane, kiedy ból jest przewlekły, spowodowany chorobą zwyrodnieniową. Nie wolno ich stosować, gdy ból jest bardzo silny, wystąpił nagle.

2. Zimne okłady pomogą, jeśli staw jest gorący, ból pojawił się nagle, jest efektem kontuzji lub przeciążenia. Nie przydadzą się, gdy nie ma obrzęku i zaczerwienienia. Wtedy lepiej zastosować rozgrzewające kompresy, np. z gorczycy lub podgrzanej grubej soli.

3. Gimnastyka, np. energiczny marsz (najlepiej nordic walking, ponieważ ćwiczy stawy i nóg, i rąk) zalecany jest na co dzień w razie niezbyt nasilonego bólu. Lepiej z nich zrezygnować, gdy w trakcie ćwiczeń ból przybiera na sile.

dr nauk med. Tomasz Blicharski, ortopeda, Lubelskie Centrum Diagnostyczne

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • Trzaskanie, opuchlizna, pobolewanie, sztywność – to wszystko mogą być sygnały, że coś im dolega. Nie ma co liczyć, że to samo minie i kolana się „rozchodzą”. Im szybciej o nie odpowiednio... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.