Reklama
  • Poniedziałek, 16 stycznia (08:00)

    Dieta i aktywności na sprawne sprawy

Uważaj na to, co jesz i ruszaj się. Dzięki temu stawy staną się elastyczne i nie będą bolały. Pomogą ci preparaty, które je regenerują.

Zdjęcie

/Mat. Promocyjne
/Mat. Promocyjne

Twoja kondycja zależy od diety. Dostarcza ona bowiem substancji, które budują kości i stawy. Niektóre produkty zapobiegają ich stanom zapalnym i bólom, łagodzą je, a nawet je leczą. Inne nasilają uciażliwe dolegli wości związane ze stawami. Wystarczą niewielkie zmia ny w diecie i stylu życia.

1. Ważne białko i minerały. Stanowią one budulec dla chrząstki, która zapewnia ich sprawność. Źródłem pełnowartościowego białka jest nabiał. Zawiera też wapń, który wraz z fosforem buduje kości i zęby. Codziennie jedz więc 3–4 łyżki twarogu, pij szklankę mleka albo kefir lub jogurt.

Reklama

2. Jedz produkty zbożowe i rośliny strączkowe. Mają one w składzie nie tylko biał ko wzmacniające kości i sta wy, ale i substancje do produkcji tzw. mazi, która zapewnia elastyczność.

Dostarczają również błonnika, który zapobiega nadwadze obciążającej stawy. A także witaminy z grupy B łagodzące objawy stresu, który wywołuje uszkodzenia mazi stawowej.

Wskazane są więc: pieczywo pełnoziarniste, niełuskany ryż, otręby, warzywa strączkowe (soja, fasola). A także warzywa zielone (brokuły, jarmuż, natka, kalarepa) i owoce (suszone figi).

3. Nie zakwaszaj organizmu. Ogranicz produkty pochodzenia zwierzęcego, które zakwaszają organizm: mięso i wędliny. Zwiększają one bowiem wydalanie wapnia z moczem, co osłabia stawy i kości. Zaś tzw. dieta zasadowa, która jest oparta na przewadze warzyw i owoców, pobudza komórki budujące kości. Hamuje również aktywność komórek, które zmniejszają ilość tkanki kostnej.

4. Pamiętaj o witaminie D3. Jest ona niezbędna do wchłaniania wapnia. Powstaje w skórze pod wpływem słońca. Przebywaj więc na dworze pół godziny dziennie. Witamina ta jest też obecna w rybach morskich (łososiu, makreli, szprotkach, sardynkach), żółtkach, wątróbce.

Dodajmy, że w rybach są też kwasy tłuszczowe omega-3. Poprawiają one stan stawów i zwiększają ilość hormonów łagodzących procesy zapalne.

5. Konieczne witaminy A i C. Spowalniają one działanie szkodliwych wolnych rodników. Witaminy te powstrzymują starzenie się stawów i pow- stawanie zwyrodnień. Ułatwiają przyswajanie kolagenu, który odbudowuje tkanki i wpływa korzystnie na ścięgna. Jedz więc marchew, ogórki, pory, kapustę, brokuły, buraki, kiełki, natkę, cytrusy, truskawki, jagody i żurawiny.

6. Jakie preparaty? Na sta wy pozytywnie wpływają preparaty mające w składzie imbir, kolagen, chondroitynę, kwas hialuronowy i glukozaminę. Spożywaj też środki z witaminą C i tzw. czarcim pazurem, które hamują stan zapalny stawów.

Relaks

Zobacz również

  • Barbara, 60 lat Myślałam, że najlepszym sposobem na zapobieganie osteoporozie jest picie kilku szklanek mleka dziennie. Ponoć to nieprawda. Może jednak lepsze są suplementy wapnia? więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.