Reklama
  • Poniedziałek, 16 stycznia (08:00)

    Dieta i aktywności na sprawne sprawy

Uważaj na to, co jesz i ruszaj się. Dzięki temu stawy staną się elastyczne i nie będą bolały. Pomogą ci preparaty, które je regenerują.

Zdjęcie

/Mat. Promocyjne
/Mat. Promocyjne

Twoja kondycja zależy od diety. Dostarcza ona bowiem substancji, które budują kości i stawy. Niektóre produkty zapobiegają ich stanom zapalnym i bólom, łagodzą je, a nawet je leczą. Inne nasilają uciażliwe dolegli wości związane ze stawami. Wystarczą niewielkie zmia ny w diecie i stylu życia.

1. Ważne białko i minerały. Stanowią one budulec dla chrząstki, która zapewnia ich sprawność. Źródłem pełnowartościowego białka jest nabiał. Zawiera też wapń, który wraz z fosforem buduje kości i zęby. Codziennie jedz więc 3–4 łyżki twarogu, pij szklankę mleka albo kefir lub jogurt.

Reklama

2. Jedz produkty zbożowe i rośliny strączkowe. Mają one w składzie nie tylko biał ko wzmacniające kości i sta wy, ale i substancje do produkcji tzw. mazi, która zapewnia elastyczność.

Dostarczają również błonnika, który zapobiega nadwadze obciążającej stawy. A także witaminy z grupy B łagodzące objawy stresu, który wywołuje uszkodzenia mazi stawowej.

Wskazane są więc: pieczywo pełnoziarniste, niełuskany ryż, otręby, warzywa strączkowe (soja, fasola). A także warzywa zielone (brokuły, jarmuż, natka, kalarepa) i owoce (suszone figi).

3. Nie zakwaszaj organizmu. Ogranicz produkty pochodzenia zwierzęcego, które zakwaszają organizm: mięso i wędliny. Zwiększają one bowiem wydalanie wapnia z moczem, co osłabia stawy i kości. Zaś tzw. dieta zasadowa, która jest oparta na przewadze warzyw i owoców, pobudza komórki budujące kości. Hamuje również aktywność komórek, które zmniejszają ilość tkanki kostnej.

4. Pamiętaj o witaminie D3. Jest ona niezbędna do wchłaniania wapnia. Powstaje w skórze pod wpływem słońca. Przebywaj więc na dworze pół godziny dziennie. Witamina ta jest też obecna w rybach morskich (łososiu, makreli, szprotkach, sardynkach), żółtkach, wątróbce.

Dodajmy, że w rybach są też kwasy tłuszczowe omega-3. Poprawiają one stan stawów i zwiększają ilość hormonów łagodzących procesy zapalne.

5. Konieczne witaminy A i C. Spowalniają one działanie szkodliwych wolnych rodników. Witaminy te powstrzymują starzenie się stawów i pow- stawanie zwyrodnień. Ułatwiają przyswajanie kolagenu, który odbudowuje tkanki i wpływa korzystnie na ścięgna. Jedz więc marchew, ogórki, pory, kapustę, brokuły, buraki, kiełki, natkę, cytrusy, truskawki, jagody i żurawiny.

6. Jakie preparaty? Na sta wy pozytywnie wpływają preparaty mające w składzie imbir, kolagen, chondroitynę, kwas hialuronowy i glukozaminę. Spożywaj też środki z witaminą C i tzw. czarcim pazurem, które hamują stan zapalny stawów.

Relaks

Zobacz również

  • Wiele z nas myśli na przykład, że to choroba spowodowana moczeniem rąk w zimnej wodzie... Nasz specjalista wyjaśnia, jak jest naprawdę! więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.